Hvad er Konfliktmægling
”At mægle er at støtte konfliktens parter til at finde deres egne løsninger på konflikten gennem dialog og forhandling, så tilliden mellem dem genoprettes. Mægleren optræder upartisk og respektfuldt. Konfliktmægling er frivillig og fortrolig.” E. Hammerich & K. Frydensberg: ”Fra konflikt til kontakt” Hovedland 2006
I mit virke som konfliktmægler tager jeg afsæt i den refleksive konfliktmæglingsmodel. Denne form for konfliktmægling er en frivillig og fortrolig forhandlingsproces mellem to eller flere parter. Den refleksive konfliktmægling bygger på grundlæggende tillid til at parterne er dem som bedst ved hvilken løsning som er tilfredsstillende for dem i forhold til løsning på konflikten. Og ved hjælp af konfliktmægling er det muligt for parter at nå frem til en – for parterne – gensidigt tilfredsstillende løsning.
Vi skal være bevidste om at konflikter er et livsvilkår, hvor personer indgår i fællesskaber og samarbejde. Vi ser alle forskelligt på tingene og har hver vores virkelighed – og via konfliktmægling bringes dette i front og kan være med til at skabe mere rummelighed og forståelse for modpartens synspunkter.
Denne forståelse og rummelighed giver råderum og plads til at nå en fælles løsning. Konfliktmæglingen afsluttes hvis parterne når til enighed og gerne med en skriftlig aftale.